Milloin työnantajalla on oikeus rajoittaa sosiaalisen median käyttöä?
Suomessa ei ole varsinaista sosiaalista mediaa koskevaa lainsäädäntöä. Työnantajan oikeudet ja työntekijän velvollisuudet määräytyvät työlainsäädännön mukaan. Sosiaalisen median käytöstä on siksi hyvä laatia yhteiset pelisäännöt, joissa sovitaan, mitä työaikana ja työvälineillä saa tehdä.
Sosiaalisen median käyttö työaikana
Some kuuluu luonnollisesti työhön yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä ja siten yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä työskentelevien työntekijöiden työtehtäviin.
Kun sosiaalisen median käyttö ei kuulu työtehtäviin ja vaikuttaa esimerkiksi sähköasentajan työsuoritukseen huonontaen sitä tai kun se vie turhaa aikaa ja alentaa yrityksen tuottavuutta ja kannattavuutta, voidaan siihen puuttua. Jos työntekijä siis tekee virheitä työmaalla tai ei esimerkiksi kuule työnjohdon ohjeita podcastien tai musiikin kuuntelun takia, voidaan siihen puuttua työnjohdollisesti. Sosiaalisen median käyttöön voi myös liittyä tietoturvariskejä, jotka tulee ottaa huomioon.
Työnantajalla on oikeus puuttua sosiaalisen median käyttöön työaikana, koska työntekijä on velvollinen olemaan työaikana työnantajansa käytettävissä. Työnantajalla on myös oikeus määrätä työvälineistä ja niiden käytöstä.
Työsopimuslain 3:1 mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa. Työntekijällä on lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan, mikä tarkoittaa sitä, että työntekijä ei voi ilman juridisia seuraamuksia halventaa työnantajaansa sosiaalisessa mediassa. Tämä lojaliteettivelvollisuus koskee myös vapaa-aikaa.
Lähtökohtaisesti työnantaja ei voi estää sosiaalisen median käyttöä työntekijän vapaa-aikana. Työntekijällä on perustuslain mukaan sananvapaus. Sananvapaus oikeuttaa työntekijän esittämään mielipiteitä kenenkään sitä estämättä. Mielipiteissä työntekijän on kuitenkin muistettava lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan, mikä tarkoittaa sitä, ettei yrityssalaisuuksia saa jakaa sosiaalisessa mediassa. Työntekijän on vältettävä käyttäytymistä, joka voi vaarantaa työnantajan maineen tai liikeintressin. Palvelualalla työntekijän tulee käyttäytyä asiallisesti. Sananvapaus ei oikeuta loukkaamaan muiden oikeuksia. Lojaliteettivelvollisuus ei estä työntekijää käymästä kriittistäkin keskustelua oman alansa asiantuntijana. Tällöin työntekijän tulee esittää kantansa omina mielipiteinään eikä työnantajansa edustajana.
Pelisäännöt kannattaa laatia alusta alkaen yhteistyössä henkilöstön kanssa ja linjata niissä, mikä on ja mikä ei ole sallittua. Työntekijälle on hyvä tehdä selväksi, että some ei ole sama asia kuin yksityinen keskustelu, sillä somen kautta kirjoitukset voivat levitä hyvinkin laajalle piirille.
Työntekijän moitittava käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa voi joissakin tapauksissa johtaa työsuhteen päättämiseen. Jos päättämisperustetta ei ole, voidaan työntekijälle antaa kirjallinen varoitus.
27.10.2025 Inka-Liisa Ahokas