Latausjärjestelmien pilvipalvelut voivat olla riski
Julkiseen keskusteluun (Helsingin Sanomat 16.5.) asti nousseen sähköautojen latausjärjestelmän toimittajan konkurssitilanteen ja STULin jäsenistöstä kuultujen kokemusten myötä on syytä tuoda esiin latausjärjestelmiin sähköurakoitsijan kannalta liittyviä ongelmakohtia.
Latausjärjestelmien pilvipalveluihin liittyy merkittäviä riskejä, ja osa vastuusta voi kertyä sähköurakoitsijalle. Monet markkinoilla olevat järjestelmät ovat riippuvaisia laitevalmistajan pilvipalveluista, mikä voi johtaa ongelmiin, jos palvelu lopetetaan tai sen toiminta estyy esimerkiksi konkurssin vuoksi. Pilvipalvelun ja sen myötä jopa kuormanhallinnan lakatessa toimimasta voisi tästä aiheutua myös muuta merkittävää haittaa, esimerkiksi liittymissulakkeiden palaminen.
Pilvipalvelun lakatessa toimimasta latausasemat voivat muuttua käyttökelvottomiksi. Pahimmassa tapauksessa urakoitsijan toteuttama latausjärjestelmä ei ole vastannut tarjouspyynnön ”OCPP latausasemat” -kirjausta, mikä kaataa tällöin vastuun urakoitsijalle.
OCPP eli Open Charge Point Protocol on avoin tiedonsiirtoprotokolla, joka on saanut oman standardin IEC 63584. Sen tavoitteena on mahdollistaa eri valmistajien latausasemien yhteensopivuus. Markkinoilla on runsaasti pilvipalveluihin perustuvia OCPP-ratkaisuja, joissa vain taustajärjestelmä toimii OCPP:n mukaan, mutta sen jälkeen taustajärjestelmän ja latausaseman välinen kommunikaatio tapahtuu valmistajan omalla, yleensä suljetulla ratkaisulla. Usein pilveen perustuvassa OCPP-ratkaisussa itse latausasema ei siis olekaan OCPP-yhteensopiva, ja todennäköisesti sen liittäminen suoraan toiseen taustajärjestelmään on teknis-taloudellisesti käytännössä mahdotonta.
Paikallisesti toimivat järjestelmät ja niin sanotut natiivit, itse latausasemien sisään rakennetut OCPP-ratkaisut ovat muuntojoustavin vaihtoehto. Niissä älykkäät toiminnot kuten kuormanhallinta sijaitsevat itse asemassa, joka mahdollistaa paremman hallinnan, turvallisuuden ja operaattorin vaihtamisen.
Natiivin OCPP-latausaseman tunnistaa esimerkiksi siitä, että latausasemaan voi tehdä vapaasti OCPP:n mukaiset määrittelyt viimeistään aseman käyttöönoton jälkeen. Määrittelyissä voidaan mm. asettaa rajoituksetta taustajärjestelmän osoite, johon latausasema alkaa ottaa suoraan yhteyttä. Tällöin osoitteeksi voi määritellä toisen operaattorin taustajärjestelmän osoitteen tai vaikka itse perustamansa kotiautomaation koneen, jossa OCPP:n taustajärjestelmä ja siten latauksen hallinta pyörii.
Järjestelmien kanssa tulee siis olla tarkkana. Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että toimittajat ja jälleenmyyjät eivät ole välttämättä itsekään täysin perillä asioista. Lisäksi kentällä on tehty havaintoja katteettomista lupauksista, kuten että seuraavassa ohjelmistopäivityksessä ns. natiivit ominaisuudet tulisivat latausasemiin.
Teksti: Matti Orrberg, STUL ry:n tekninen asiantuntija