Energiansäästöviikko: Sähkölaskuun voisi vaikuttaa enemmänkin

Neljännes kuluttajista tietoisia tarjotuista kulutuksenseurantapalveluista, ilmenee Energiateollisuus ry:n teettämästä kyselystä 

Reilu neljännes kuluttajista (28%) on tietoisia sähköntoimittajien tarjoamasta palvelusta, jolla omaa kulutusta voi seurata, ilmenee Energiateollisuuden teettämästä kyselystä. Kyselyn toteutti YouGov Finland. Aineisto on kerätty syyskuun toisella viikolla (N=1000).

Kulutuksen seurantapalvelun käyttäjiksi ilmoittautui 17 % vastaajista, ja heistä yhdeksän kymmenestä ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä palveluun.

– Kyselyssä ilahdutti erityisesti se, että kulutuksen seurantapalvelut olivat huomatuin, käytetyin ja arvostetuin uusi palvelu, joita kuluttajille on tarjolla, toteaa Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Riina Heinimäki. – Omaan kulutukseen voi todella vaikuttaa, kun seuraa ja tiedostaa, mihin aikaan sähköä kuluu eniten. Kulutuksen vähentäminen näkyy suoraan sähkölaskussa, Heinimäki jatkaa.

Verkkopalveluyhtiöille kulutuksen seurantapalveluiden tarjoaminen on lakisääteistä. Myös useimmat sähkönmyyjät tarjoavat palveluita, joiden avulla omaan kulutukseensa voi vaikuttaa. Seurantapalvelujen hyödyntämiseen saa vinkkejä Motivan ylläpitämällä Wattimaisteri -sivustolla. Sähkösopimuksen haltija pääsee tarkastelemaan kulutustaan jopa tuntitasolla kirjautumalla oman energiayhtiön online-palveluun yhtiön verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta.

– Yhtiöiltä saa apua, kun osaa pyytää, toteaa Energiateollisuus ry:n asiantuntija Sirpa Leino. – Järjestönä ja alana olemme sitoutuneet edistämään energiatehokkuuden parantamista. Asiakkaille löytyy hyviä palveluja, joilla voi tehostaa omaa energiankäyttöä, meidän täytyy vain itsekin opetella kertomaan niistä paremmin, Leino jatkaa.

Useimpien kuluttajien sähkösopimus on joko kiinteähintainen ja määräaikainen, tai toistaiseksi voimassa oleva, jossa hintaa tarkastetaan harvakseltaan, esimerkiksi neljännesvuosittain. Noin kymmenesosa asiakkaista ostaa sähköä markkinahintaan, ja heillä on mahdollisuus hyödyntää hintavaihteluita, eli kuluttaa enemmän silloin kun sähkö on halpaa, ja vähemmän, kun se on kallista.

Muita kuluttajille tarjolla olevia uusia palveluita ovat energiankäytön neuvonta ja opastus, sähköauton latauspalvelut sekä pientuotantoon ja laitemyyntiin liittyvät palvelut. Niiden tunnettuus oli kyselyn mukaan reilun kymmenen prosentin luokkaa.

Kuluttajakyselyn tulokset on julkaistu ET:n nettisivuilla.

Energiansäästöviikkoa vietetään 11.-17.10

Lisätietoja

  • Riina Heinimäki, johtava asiantuntija, Energiateollisuus ry, p.  044 555 6157
  • Sirpa Leino,  asiantuntija, Energiateollisuus ry, p. 050 548 1128

Faktalaatikko

Kyselyn toteutti YouGov Finland Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta.

Kyselytutkimuksen tiedot kerättiin 8.9 – 10.9.2021 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset.

Kokonaistuloksissa (N=1000) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä