Uusi ohje: Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

25.9.2017

Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä.

Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiöissä -ohje esittää, kuinka urakan päätoteuttaja voidaan valita arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet.

- Menettelyn tarkoituksena on arvioida urakoitsijan esittämän tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että taloyhtiö saisi maksamalleen hinnalle parhaan mahdollisen vastineen, kertoo ohjeen yhdessä kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa laatinut Tino Raatikainen. Menettelyä kannattaa soveltaa ensisijaisesti laajoissa korjauksissa, kuten putki- tai julkisivuremonteissa. Ohjeen liitteenä on laskentataulukko arvioinnin toteutukseen.

- Käytännössä korjauspalvelun kokonaislaatua on mahdoton arvioida pelkän tarjoushinnan perusteella. Arviointiohjeen tavoitteena onkin laadullisen hankintaosaamisen lisääminen taloyhtiössä, kommentoi työryhmän jäsen Jari Virta Kiinteistöliitosta.

Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä -ohje ja arvioinnin toteutuksen laskentataulukko ovat ladattavissa RALAn nettisivustolla.

 
Lisätietoja:

Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, toiminnanjohtaja, puh. 0400 607 429